Bekkenfysiotherapie richt zich op patiënten met problemen in het gehele gebied van de lage rug en bekken, buik en bekkenbodem. Het gaat daarbij niet alleen om vrouwen, maar ook om mannen.

Een bekken ontspanningsoefening wordt uitgelegd aan een patiënt

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op herstel van de normale functies van de bekkenbodemspieren en het bekken, met als doel de klachten te verminderen of te verhelpen.

Om welke klachten gaat het?

De bekkenfysiotherapeut houdt zich bezig met preventie en met voorlichten, coachen, begeleiden en behandelen bij onderstaande klachten:

• Bekkenpijn in en na de zwangerschap;
  • Urine-incontinentie bij hoesten, niezen en/of inspanning;
  • Hoge aandrang tot plassen en soms urineverlies bij toiletgang;
  • Hoge plasfrequentie;
  • Moeizaam plassen en/of nadruppelen;
  • Terugkerende blaasontstekingen;
  • Ontlasting niet op kunnen houden;
  • Moeizame stoelgang, aambeien en/of pijn tijdens of na ontlasten;
  • Ontlastingsverlies, ‘streep’ in ondergoed en/of geen controle van windjes;
  • Pijn in onderbuik, prostaatregio en/of geslachtsorganen;
  • Stuitpijn;
  • Vaginale verzakkingsklachten;
  • Seksuele problemen, pijn bij het vrijen.

Hoe werkt de bekkentherapeut?

Het buik-bekkengebied is een “gevoelig gebied”. Dit betekent dat uiterste zorgvuldigheid betracht moet worden en dat er sprake van wederzijds vertrouwen moet zijn. Een bekken-fysiotherapeut beschikt over specifieke kennis en kunde:

• Geeft voorlichting en informatie over de oorzaken, gevolgen en behandeling bij bekkenbodemproblematiek en bekkenpijn;
  • Geeft adviezen over voeding, drinken en toiletgedrag;
  • Helpt bij het leren herkennen, ervaren (voelen) van de spieren rond het bekken, van de bekkenbodem en spiergroepen waar de bekkenbodem in het dagelijks functioneren mee samenwerkt;
  • Helpt bij de bewustwording van spanning en ontspanning in het buik- bekkengebied en van de functie van het middenrif en ademhaling;
  • Is geschoold in het zonodig uitvoeren van inwendig onderzoek van de bekkenbodemspieren;
  • Kan gebruik maken van apparatuur voor electrostimulatie en biofeedback of van een trainingsballon;
  • Adviseert en helpt bij het herwinnen van de controle over vulling van blaas en darmen;
  • Herstelt de in samenhang met de klacht verminderde fitheid (conditie) en geeft ADL-adviezen;
  • Leert op het juiste moment te ontspannen of juist aan te spannen;
  • Geeft indien noodzakelijk advies over ondersteunende hulpmiddelen;
  • Geeft adviezen en helpt met aanleren van goede houdingen en bewegingen;
  • Helpt en ondersteunt bij het trainen van kracht en uithoudingsvermogen van bekkenbodemspieren, buik-, rug- en beenspieren;

Combinatie haptonomie en bekkentherapie

De combinatie van haptonomie en bekkenfysiotherapie heeft veelal grote voordelen. De basis voor bekkenfysiotherapie is rust, ontspanning en kunnen voelen/ervaren wat er in het buik-bekkengebied gebeurt. Iets wat je niet voelt kun je niet oefenen en trainen.

Goed om te weten

Sinds januari 2006 kunt u ook zonder verwijzing naar de bekkenfysiotherapeut. Er is wel een verwijzing nodig voor behandeling aan huis en/of aandoeningen die op de “chronische lijst” staan. Er geldt een apart tarief voor bekkenfysiotherapie. Afhankelijk van uw aanvullende verzekering wordt de behandeling geheel of gedeelteijk vergoed.

Raadpleeg zonodig uw polisvoorwaarden en/of bekijk onze pagina Verzekering & tarieven

De kosten van hulpmiddelen worden meestal niet vergoed.