Het verplichte eigen risico. Hoe zit het nu precies met fysiotherapie?

Het is mogelijk dat u van uw zorgverzekeraar nota’s krijgt die betrekking hebben op dat eigen risico. Fysiotherapeutische zorg die vanuit de basisverzekering wordt vergoed valt onder het verplichte eigen risico.

Sinds 2008 is er een verplicht eigen risico in de basisverzekering ingevoerd voor iedereen die 18 jaar of ouder is. Het verplichte eigen risico bedraagt voor dit jaar 385 euro. Boven op dit verplicht eigen risico kunt u – tegen betaling van een lagere nominale premie- kiezen voor een hoger eigen risico. Wettelijk kan het eigen risico met maximaal 500 euro verhoogd worden tot 885 euro per volwassene.

De vergoeding van fysiotherapie uit de basisverzekering is beperkt tot:

• fysiotherapie voor chronische indicaties (zie overzicht) vanaf de 21ste behandeling. Deze aandoeningen zijn wettelijk vastgelegd.
  • 9 behandelingen bekkenfysiotherapie bij urine incontinentie
  • 37 behandelingen voor etalagebenen
  • 12 behandelingen voor artrose van de heup en/of knie
  • alle behandelingen voor COPD
  • herstelzorg na Covid-19

De kosten van medicijnen en behandelingen in het ziekenhuis vallen ook in de basisverzekering.

Het is mogelijk dat u in de eerste maanden van het jaar van uw zorgverzekeraar nota’s krijgt die betrekking hebben op dat eigen risico. Dit kan in verband met behandelingen fysiotherapie uit de basisverzekering, of voor medicijnkosten of andere kosten die onder de basisverzekering vallen. U zult altijd eerst uw eigen risico moeten aanspreken.

Het is logisch dat patiënten die veel medicijnkosten hebben en/of in een ziekenhuis behandeld worden vrijwel altijd hun jaarlijkse eigen risico kwijt zijn.