Inzet van fysiotherapie kan honderden miljoenen besparen op zorgkosten

Fysiotherapie blijkt effectief bij een groot aantal aandoeningen. In onze vorige nieuwsbrief schreven wij hier al over. Dit betekent dat fysiotherapie kan voorkomen dat patiënten voor een belastende behandeling naar het ziekenhuis moeten.

In het rapport ‘Substitutiepotentieel van uitgebreidere inzet fysio- en oefentherapie’ wordt nu aangetoond hoeveel er bespaard kan worden door de inzet van fysiotherapie. Die besparing kan oplopen tot honderden miljoenen.

71 miljoen euro

Gezondheidseconomisch adviesbureau Equalis onderzocht hoeveel de inzet van fysiotherapie (in plaats van een veel duurdere behandeling in het ziekenhuis) bij vijf geselecteerde aandoeningen kan besparen. Uit dit onderzoek blijkt dat die besparing kan oplopen tot 71 miljoen euro.

‘Dit rapport toont aan dat fysiotherapie voor patiënten met COPD, Parkinson en hartproblemen enorme bedragen bespaart omdat ze dan niet in het ziekenhuis terecht komen. Dat geldt ook voor patiënten met letsel aan de voorste kruisband van de knie en meniscusproblemen. Fysiotherapie kan in die gevallen een veel duurdere operatie voorkomen.’, zo reageert Guido van Woerkom, voorzitter van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Even effectief

Equalis deed onderzoek naar het besparingspotentieel van fysiotherapie bij slechts vijf aandoeningen. Eerder werd aangetoond dat fysiotherapie bij wel 27 van de 39 onderzochte aandoeningen even effectief is als een ziekenhuisbehandeling. Hierdoor is aanvullend onderzoek nodig om het totale besparingspotentieel van fysiotherapie te berekenen.

‘Met het structureel inzetten van fysiotherapie bij de vijf genoemde aandoeningen kunnen we de samenleving tot wel 71 miljoen euro besparen. Als je dat doortrekt naar de andere 22 aandoeningen waarvan de besparing nog niet is berekend, dan kan de totale besparing echt enorm oplopen. Grof gezegd; als je 1 euro extra in fysiotherapie investeert, dan bespaar je 2 euro.

Minder belastend

‘Dat de inzet van fysiotherapie de zorgkosten drukt bepleiten we al jaren. Met het Equalis-rapport hebben we daarvan nu ook het bewijs in handen. Het kan niet zo zijn dat we dit besparingspotentieel laten liggen. Daarbij komt dat fysiotherapie met hetzelfde eindresultaat zoveel minder belastend is voor een patiënt, dan een operatie.’, aldus Van Woerkom.