Komend jaar fysiotherapie nodig? Verdiep u dan nu in de zorgverzekering

De polissen van de zorgverzekering zijn inmiddels bekend. Jaarlijks kunt u aan het einde van het jaar overstappen van zorgverzekering. U doet er daarom goed aan eens na te denken welke zorgkosten u volgend jaar verwacht.

Wellicht heeft u fysiotherapie nodig. Veel verzekeraars verlagen het komende jaar de dekking voor fysiotherapie in de aanvullende verzekering. Verdiep u dus goed in de polis van aankomend jaar. Dat loont!

Vergoeding Fysiotherapie 2022

De vergoeding voor fysiotherapie zit ingewikkeld in elkaar. Men gaat er nog wel eens ten onrechte van uit dat er standaard een aantal behandelingen vanuit het basispakket vergoed worden. Het merendeel van de fysiotherapie wordt echter vergoed vanuit aanvullende verzekeringen.

Vanuit de basisverzekering heeft u alleen recht op een vergoeding als u jonger bent dan 18 jaar, of als u een chronische aandoening heeft die voorkomt op een lijst die de overheid heeft samengesteld (zie lijst chronische aandoeningen). De vergoeding valt dan wel onder het verplichte eigen risico (385 euro). Bij de meeste verzekeringen zal in het geval van een chronische aandoening de eerste 20 behandelingen door uzelf of door de aanvullende verzekering gedekt moeten worden.

Overweeg een aanvullende verzekering met een betere dekking voor fysiotherapie, wanneer u het risico op onverwachte kosten wil verminderen. Let daarbij wel goed op het aantal behandelingen wat per jaar vergoed gaat worden.

Wie niet wil overstappen, hoeft verder helemaal niets te doen. Uw zorgverzekering, zowel de basispolis als eventuele aanvullende polissen, wordt dan automatisch voortgezet voor één nieuw kalenderjaar, en u accepteert hiermee de nieuwe polisvoorwaarden en premies.

Welke zorgverzekering u ook kiest, u kunt in ieder geval altijd bij ons terecht!