Dry needling is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt. Zo’n triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek (een ‘knoop’) in een spier, die de oorzaak kan zijn van allerlei pijnklachten. Omdat er geen vloeistof wordt geïnjecteerd spreken we van dry needling.

Tirza voert een dry needling behandeling uit

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken of in stand houden. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier, uitstralende pijn en ook pijn elders (‘op afstand’);
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen;
  • Uitstralende pijn in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Na een acuut moment, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel;
  • Chronisch – bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding en/of RSI;
  • Bij langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, een brace of een sling;
  • Bij ‘slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën;
  • Door psychologische factoren, zoals stress en depressie;
  • Bij voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte;
  • Na een botbreuk of operatie;
  • Door te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Goed om te weten

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.