Als u te maken heeft gekregen met een hart-, vaat of longaandoening, is het verstandig daar in het dagelijkse leven terdege rekening mee te houden. Een gezonde leefstijl is dan erg belangrijk. Stoppen met roken, stress vermijden, een te hoog cholesterolgehalte in het bloed verlagen, lichaamsgewicht verminderen en vooral “bewegen” zijn belangrijke adviezen. In veel huisartspraktijken worden de risico’s op deze aandoeningen al in kaart gebracht middels CVRM (cardio vasculair risico management) en COPD-screening.

Joost begeleidt een patiënt op de loopband

Hartfysiotherapie

Soms is het niet mogelijk het volledige revalidatieprogramma in het ziekenhuis te volgen en heeft het voordelen dit rondom de thuissituatie te doen. Een enkele keer is een individueel vervolg van de hartrevalidatie zinvol. Wij kunnen u hierbij ondersteunen.

Op onze locatie in het sportcentrum Bodycontrol is ook fitness voor (ex)-hartpatiënten mogelijk (onderdeel van medische fitness) en een beweegprogramma voor hartfalen.

Vaattfysiotherapie

Etalagebenen, ook wel Claudicatio Intermittens genoemd, is een uiting van doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking. Voor patiënten met deze vaatproblemen bieden wij looptraining aan. Er zijn veel onderzoeken gedaan waarin looptraining vergeleken werd met andere vormen van behandeling. Uit al die onderzoeken bleek dat looptraining het beste resultaat op lange termijn geeft.

Wij stellen samen met u een persoonlijk en gestructureerd trainingsprogramma op. Dit is gericht is op een vergroting van de maximale loopafstand, het verbeteren van het uithoudingsvermogen, looppatroon verbetering en het overwinnen van mogelijke angst voor inspanning. Op deze wijze komen we tot het best haalbare resultaat.

Onze praktijk is lid van ChronischZorgNet.

Longfysiotherapie

Hoewel COPD niet te genezen is, zijn de klachten met een uitgekiende behandeling te verlichten. Stoppen met roken is de meest doeltreffende stap om het verergeren van de ziekte te vertragen. Naast medicijngebruik is fysiotherapie nuttig om de conditie te verbeteren. De oefeningen zijn gericht op: verbetering/onderhouden van uw conditie en spierkracht, houdingscorrectie, ribspreiding, rugstrekking, ontspannings- en ademhalingsoefeningen.

Wij hebben een beweegprogramma voor COPD

Sport- en spelgroep ‘de Rikketikkers’

U kunt zich ook aansluiten bij de Sport & Spelgroep “de Rikketikkers”, opgericht in 1982. De coördinatie van de leiding wordt al ruim 25 jaar verzorgd door Herbert Ruesink. Joost van der Kooij geeft hier ook les.

Elke maandagavond van 18.30 – 20.30 uur, uitgezonderd feestdagen en de zomervakantie, zijn de Rikketikkers in sporthal “de Hangmat” in Rheden. Om lid te worden is schriftelijke toestemming van arts of fysiotherapeut noodzakelijk.

Goed om te weten

Bij alle activiteiten is een AED aanwezig en alle fysiotherapeuten hebben het diploma reanimatie en AED-bedienaar. Indien u een niet reanimatieverklaring heeft wilt u ons dit dan laten weten.